Zasady Commandera (EDH)

Commander (dawniej zwany EDH, czyli Elder Dragon Highlander) jest multiplayerowym formatem Magic: the Gathering, w którym talii gracza przewodzi legendarny stwór Generał (czyli tytułowy Commander), a cała talia budowana jest w oparciu o niego i tylko w jego kolorach. Jest to tzw. singleton, więc gracze mogą używać maksymalnie jednej sztuki każdej karty (oprócz podstawowych lądów). Dzięki temu zwiększa się różnorodoność i każda rozgrywka jest inna. Spośród formatów Magic: the Gathering jest to jednym z bardziej "luźnych" (przynajmniej w teorii) i ma na celu raczej promowanie interakcji między graczami niż twardy wyścig po wygraną.

Bardziej szczegółowe zasady Commandera można zobaczyć poniżej.


Zasady tworzenia talii Commandera:

  1. Gracze wybierają legendarnego stwora jako swojego Generała (Commandera).
  2. Tożsamość kolorystyczna karty, to jej kolory i kolory symboli many w jej tekście. W talii nie może być żadnych kart, których tożsamość kolorystyczna nie przynależy do tożsamości kolorystycznej Generała. Generalnie oznacza to, że jeśli Generał jest zielono-czerwony, to w talii mogą znaleźć się jedynie karty zielone, czerwone i bezkolorowe, ale niebiesko-czerwone już nie, ponieważ niebieski nie przynależy do tożsamości kolorystycznej zielono-czerwonego Generała.
  3. Talia w Commanderze musi mieć dokładnie 100 kart (wliczając w to Generała). Jeśli używasz kart ze zdolnością Companion, nadal musisz stosować się do zasad singletona i tożsamości kolorystycznej. Jako że nie jest częścią talii, staje się w praktyce 101-szą kartą
  4. Z wyjątkiem podstawowych lądów każda karta (patrząc po angielskich nazwach) może pojawić się w talii tylko raz.

Zasady rozgrywki Commandera:

  1. Gracze rozpoczynają grę z 40 życia.
  2. Generałowie zaczynają rozgrywkę w tzw. Command Zone (Strefie Generała). Kiedy General jest w Command Zone'ie, można zagrać go stamtąd normalnie tak, jakby zagrywało się stwora. Należy jednak dopłacić 2 bezkolorowe many za każde wcześniejsze zagranie Generała z Command Zone. Jest to traktowane jako koszt dodatkowy.
  3. Jeśli Generał miałby trafić skądkolwiek do biblioteki, ręki, cmentarza bądź wygnania (Exile Zone), jego właściciel może zamiast tego umieścić go w Command Zone.
  4. Bycie Generałem jest ściśle związane z fizyczną kartą, która go przedstawia. "Generałowości" nie można zatem skopiować ani stracić, np. przez zmiany statusu bądź byciem przejętym przez innego gracza.
  5. Jeśli Generał zada łącznie 21 obrażeń w walce jednemu graczowi, gracz ten przegrywa grę.
  6. Generałowie nadal podlegają legend rule - oznacza to, że jeden gracz nie może kontrolować kilku legendarnych permanentów o tej samej nazwie.
  7. Karty, które sprowadzają inne, posiadane przez gracza karty spoza rozgrywki (np. Wishe) nie działają w Commanderze.

Lista kart zbanowanych w Commanderze:

Commander używa tej samej listy kart zbanowanych, co Vintage, ale jest kilka kart, które zostały dodatkowo zbanowane.

Następującymi kartami Magic: the Gathering nie można grać w formacie Commander: