Zasady Commandera (EDH)

Commander (dawniej zwany EDH, czyli Elder Dragon Highlander) jest multiplayerowym formatem Magic: the Gathering, w którym talii gracza przewodzi legendarny stwór Generał (czyli tytułowy Commander), a cała talia budowana jest w oparciu o niego i tylko w jego kolorach. Jest to tzw. singleton, więc gracze mogą używać maksymalnie jednej sztuki każdej karty (oprócz podstawowych lądów). Dzięki temu zwiększa się różnorodoność i każda rozgrywka jest inna. Spośród formatów Magic: the Gathering jest to jednym z bardziej "luźnych" (przynajmniej w teorii) i ma na celu raczej promowanie interakcji między graczami niż twardy wyścig po wygraną.

Bardziej szczegółowe zasady Commandera można zobaczyć poniżej.


Zasady tworzenia talii Commandera:

  1. Gracze wybierają legendarnego stwora jako swojego Generała (Commandera).
  2. Tożsamość kolorystyczna karty, to jej kolory i kolory symboli many w jej tekście. W talii nie może być żadnych kart, których tożsamość kolorystyczna nie przynależy do tożsamości kolorystycznej Generała. Generalnie oznacza to, że jeśli Generał jest zielono-czerwony, to w talii mogą znaleźć się jedynie karty zielone, czerwone i bezkolorowe, ale niebiesko-czerwone już nie, ponieważ niebieski nie przynależy do tożsamości kolorystycznej zielono-czerwonego Generała.
  3. Talia w Commanderze musi mieć dokładnie 100 kart (wliczając w to Generała).
  4. Z wyjątkiem podstawowych lądów każda karta może pojawić się w talii tylko raz.

Zasady rozgrywki Commandera:

  1. Gracze rozpoczynają grę z 40 życia.
  2. Generałowie zaczynają rozgrywkę w tzw. Command Zone (Strefie Generała). Kiedy General jest w Command Zone'ie, można zagrać go stamtąd normalnie tak, jakby zagrywało się stwora. Należy jednak dopłacić 2 bezkolorowe many za każde wcześniejsze zagranie Generała z Command Zone. Jest to traktowane jako koszt dodatkowy.
  3. Jeśli Generał miałby trafić skądkolwiek do biblioteki, ręki, cmentarza bądź wygnania (Exile Zone), jego właściciel może zamiast tego umieścić go w Command Zone.
  4. Bycie Generałem jest ściśle związane z fizyczną kartą, która go przedstawia. "Generałowości" nie można zatem skopiować ani stracić, np. przez zmiany statusu bądź byciem przejętym przez innego gracza.
  5. Jeśli Generał zada łącznie 21 obrażeń w walce jednemu graczowi, gracz ten przegrywa grę.
  6. Generałowie nadal podlegają legend rule - oznacza to, że jeden gracz nie może kontrolować kilku legendarnych permanentów o tej samej nazwie.
  7. Karty, które odnoszą się do kart spoza rozgrywki (np. Wishe) nie działają w Commanderze, chyba że gracze wspólnie ustalą inaczej.

Lista kart zbanowanych w Commanderze:

Commander używa tej samej listy kart zbanowanych, co Vintage, ale jest kilka kart, które zostały dodatkowo zbanowane.

Następującymi kartami Magic: the Gathering nie można grać w formacie Commander:


House Rules

Zasady używanie proxów:

  1. Od dnia 26 listopada 2018 obowiązuje limit jakościowy proxowanych kart w decku. Oznacza to, że deck może zawierać dowolną liczbę proxowanych kart, ale ich łączna wartość rynkowa (wg MCM) nie może przekraczać 500 PLN.
  2. Wyjątkiem od powyższej zasady jest proxowanie całych (lub prawie całych) decków w celach stricte testowych. Jest ono dozwolone bez żadnych ograniczeń finansowych, ale pod następującymi warunkami:
    • Deckiem testowym można grać przez 1 miesiąc.
    • Przed rozpoczęciem gry posiadacz decku deklaruje, że gra deckiem full-prox w celach testowych. W razie wygranej, nie jest ona liczona do "zydelionowej" punktacji, a wynik gry uznajemy za nierozstrzygnięty.
  3. Wszystkie proxy muszą być wydrukowane i czytelne!

[kodyfikacja i redakcja zasad - Dr Mateusz Kobielski]