Azusa, Lost but Seeking

Spis talii:


Opis:

Wstęp

Celem decku jest dynamiczny rozwój i rampa, a potem szybki atak. Jednak zazwyczaj nie dzieje się to przy użyciu zwykłych kreatur, ale przy użyciu landów (o czym więcej poniżej).

Manabase

Deck zawiera 61 basic Forestów i żadnych nonbasic landów. Jest to uzasadnione synergią z wieloma kartami, które wymagają Forestów - Dungrove Elder, Howl of the Night Pack, Waiting in the Weeds, Nissa, Who Shakes the World, Nissa, Worldwaker, Lost in the Woods oraz koniecznie basic Forestów - Gaea's Touch.

Rampa

Deck sam z siebie posiada umiejętności dynamicznego rampienia się na 7 sposobów:

  1. Azusa, Lost but Seeking (Commander) - dowódczyni stanowi sama w sobie potężną rampę, co ma znaczny wpływ na szybkość działania całego decku. Duże ilości landów (Nie many! Artefakty nic nie dają, dlatego rampy artefaktycznej nie ma!) to jest dokładnie to, dzięki czemu jest w stanie działać.
  2. Gaea's Touch - enchantment, który przyspiesza grę tak samo jak commander. Dzięki samym basicowym forestom w decku, można zagrywać znacznie więcej landów.
  3. Animist's Awakening - sorcery, które nie tylko filtruje karty z czuba z landów, ale także wstawia meeeega dużo landów z decku prosto w stół (często nawet odtapowanych). Niestety ma bardzo duży minus - nonlandy na bottom.
  4. Boundless Realms - karta mająca na celu odfiltrować deck z przynajmniej 7 landów. Robi dużo, ponieważ deck składa się głównie z landów, więc czyszczenie biblioteki z nich jest istotne.
  5. Nissa, Worldwaker - jej ult jest w stanie nie tylko oczyścić bibliotekę z landów, ale także wygrać w kolejnej turze combatem (o czym później).
  6. Nissa, Who Shakes the World/Zendikar Resurgent - więcej many, która jest mega potrzebna w tym decku. Do tego wszystkie landy w stół i niezniszczalność, nic lepszego być nie może!
  7. Genesis Wave - jak umieścić bibliotekę w boardzie? Bardzo łatwo! Wystarczy przygotowany Genesis Wave i trochę landów w stole!

Card advantage

Do filtracji biblioteki używane są akurat kreatury, artefakty i emblem planeswalkera - rzeczy raczej wrażliwe na removal (z wyjątkiem tego ostatniego). Są to Courser of Kruphix, Tireless Tracker, Seer's Sundial, Horn of Greed i emblem Nissa, Vital Force. Dobór kart na landfallu i zagrywanie ich z góry to rdzeń decku. Bez tego ciężko szybko się rozwinąć.

Obrona i odpowiedzi

Deck posiada niewiele możliwości obrony. Jedną z nich jest Crucible of Worlds/Ramunap Excavator - pozwalają zagrywać landy z grobu w przypadku ich zniszczenia, dzięki czemu deck ma zdolność szybkiego odbudowania nawet w przypadku rzucenia przez przeciwnika Armageddon. Kolejną odpowiedzią jest natomiast Heroic Intervention - ratuje board w przypadku mass removalu. Constant Mists natomiast ma zapobiec lethal damage posłany w stronę kierowcy decku. Mamy także opcje lifegainu: Courser of Kruphix i Zuran Orb.

Combat

Jedyny sposób na zwycięstwo w tym decku. Istnieją jednak karty, które to ułatwiają:

  1. Sylvan Awakening/Rude Awakening/Natural Affinity - kiedy mamy wystarczającą ilość landów w stole, możemy spróbować zabić przeciwników 2/2 landami.
  2. Triumph of the Hordes - ułatwia zwycięstwo, gdyż wystarczy wbić ledwie 10 obrażeń. Także odpowiedź na nieskończone życie u rywali.
  3. Nylea, God of the Hunt - mało, że daje innym kreaturom trample, to jeszcze ma dopak. Sama niestety rzadko jest kreaturą, ponieważ nie ma wiele kart dających devotion.
  4. Blackblade Reforged - jest to zazwyczaj dopak na commandera. Kolejna odpowiedź na nieskończone życie u rywali.
  5. Finale of Devastation - najlepszy przyjaciel Avenger of Zendikar to Finale z X 10 lub większym. W końcu kto nie chciałby mieć Avengera i 30 Plantów 10/11 gotowych do ataku? Warto pamiętać, że Avenger i Planty muszą być już w stole!

Podsumowanie

Azusa, Lost but Seeking jest doskonałym commanderem w tej talii, gdyż zapewnia rampę niezbędną do jej działania. Z kilku sposobów na złożenie Azusy wybrałem konkretnie ten, bo jest najdziwniejszy i sprawia mega dużo zabawy jej kierowcy.